Avtal

Hur beställer jag?

Se informationen på följande länk: Bredband – Privat

Hur uppgraderar jag?

Skicka ett mail till support@sydantenn.se eller ring oss på 040-601 22 22.

Hur säger jag upp mitt avtal?

Skicka ett mail till support@sydantenn.se eller ring oss på 040-601 22 22.

Jag har sålt min bostad och den nya ägaren ska ta över mitt bredband

Skicka ett mail till support@sydantenn.se så skickar vi en överlåtelseblankett.

Vad har jag för bindningstid/uppsägningstid?

Uppsägningstiden är en kalendermånad. Bindningstiden för bredbandet via kabel-TV är 0, 6 eller 24 månader, logga in på Viaeuropa.se för att se vilken bindningstid ni har. Fiberavtalen har oftast en initial bindningstid på upp till 10 år, se ert avtal eller kontakta oss för att få reda på vilken bindningstid ni har. Undantag är för öppna fibernät där det oftast inte är någon bindningstid.

Felsökning

Hur aktiverar jag mitt bredband?

Har ni en tjänstefördelare från oss med inbyggt wifi så finns det en etikett på tjänstefördelaren. Där hittar man SSID = nätverksnamnet på ert wifi och WPA KEY = Lösenordet för ert wifi. Liknande information finns för routern om ni använder en sådan.

Vi har haft strömavbrott och nu fungerar inte bredbandet

Dra modemets/tjänstefördelarens strömadapter från eluttaget så att den stängs av och blir strömlös. Gör därefter samma sak med alla extra routrar/Access-punkter/wifi-förstärkare. Börja därefter med att starta upp ert modem/tjänstefördelare och låt den komma igång, det kan ta upp till 20 minuter. Efter 20 minuter startar ni upp er router och övriga enheter. Detta löser problemet i 90 % av fallen. Kontakta oss om felet kvarstår.

Hur ska lamporna lysa på min CPE/tjänstefördelare/modem?

Modem: Power, DS, US och Online ska lysa fast. Link lampan blinkar när en enhet är inkopplad och igång, annars är den släckt.

CPE/tjänstefördelare

DKT: Power och CATV ska lysa fast grönt. WAN ska blinka grönt.

Genexis Live Titanium 24: De tre översta lamporna ska lysa fast grönt. Av de fyra undre lamporna ska alla lysa med ett fast sken förutom telefonilampan. Undantag är om ni har valt att ha CPE’n i bryggat läge, då ska @ lampan blinka istället för att lysa fast och Wifi lampan som är längst ner ska vara släckt.

Genexis DRG716v2: Alla lamporna ska lysa fast grönt förutom båda telefonilamporna i mitten som ska vara släckta. Undantag är om ni har valt att ha CPE’n bryggat läge, då ska wifi lampan som är längst till höger vara släckt.

Trådlöst / Wi-Fi

Hur får jag snabbare och bättre wi-fi?

Oavsett om man använder kabel eller trådlöst för att komma åt Internet så är det alltid viktigt att varje enhet/del klarar av rätt hastighet och är i bra skick, vilket är ännu viktigare om det är trådlöst. Hastighet beror ofta på hur bra routern man har, vilken kabel som är kopplad till routern, hur bra dator/mobil etc är och även hur routern är inställd. Oftast kan det vara bra att investera i en kraftig router eller förstärka upp med fler Access-punkter när man använder trådlöst.

Det viktigaste brukar vara var routern är placerad. Routern ska vara centralt placerad i bostaden för att täcka så stor yta som möjligt. Den ska inte stå bakom möbler eller annan utrustning. Varje vägg, möbel eller utrustning gör att signalen kan bli sämre. Om du bor i ett gammal hus med tjocka stenväggar brukar det försämra hastigheten och täckningen. Även grannarnas wifi kan störa ert wifi. Om ni upplever “dålig” hastighet trots kabel är det viktigt att testa olika nätverkskanaler i routern, man brukar välja mellan 1, 6 eller 11. Varje nätverkskanal ligger på olika frekvenser.

Jag får inte samma hastighet via wi-fi som kabel

Det är många olika parametrar som spelar in. Det kan vara att routern inte klarar av att skicka lika bra trådlöst som via kabel. Det kan bero på enheten man mäter med inte har ett lika bra nätverkskort för trådlöst. Kontakta vår kundservice för information om hur ni kan förbättra ert wi-fi.

Hur loggar jag in på mitt wi-fi?

Har ni en tjänstefördelare från oss med inbyggt wi-fi så finns det en etikett på tjänstefördelaren. Där hittar man SSID = nätverksnamnet på ert wifi och WPA KEY = Lösenordet för ert wi-fi. Liknande information finns för routern om ni använder en sådan.

Hastighet

Jag får inte den hastighet jag betalar för

När man pratar om rätt bredbandshastighet måste också varje enhet/del klara av rätt hastighet. Lättast för att utesluta och komma fram till vilken enhet/del som inte ger rätt hastighet är att börja med att koppla in en dator direkt till modemet/tjänstefördelaren. Testa med minst två olika kablar (helst CAT 6 när ni ska mäta upp till 1000) och testa med minst två olika datorer. Oftast är det en kabel eller dator som inte klarar hastigheten.

Mitt wi-fi fungerar inte längre eller fungerar sämre

Testa om du har internet via kabel. Fungerar det via kabel så kan ni testa starta om router/tjänstefördelare. Om det inte hjälper är nästa steg att testa med en annan nätverkskanal som routern/tjänstefördelaren använder. Då behöver man logga in i routern/tjänstefördelaren och sedan ändra nätverkskanal. Oftast vill man testa nätverkskanal 1, 6 eller 11.

Om ni har en tjänstefördelare, gör såhär:

  1. Surfa till 192.168.1.254
  2. Användarnamn: admin Lösenord: admin
  3. Tryck på fliken Network
  4. Tryck på fliken Wireless
  5. Ändra Channel Auto till Channel 1, 6, eller 11
  6. Tryck Save WLAN Settings

Utrustning

Jag har en egen router, kommer den att fungera?

Ja, så länge routern inte är låst till en tidigare operatör eller använts till ADSL tidigare. Är den köpt hos en generell återförsäljare brukar de allra flesta routers fungera.

Jag har valt Bahnhof som leverantör men inte mottagit mitt modem från er än

Kontakta Bahnhof och förklara att ni inte mottagit modemet. Bahnhof tar sedan kontakt med oss för att reda ut varför modemet inte blivit utskickat.