Inkoppling och utrustning

Hur kopplar jag in min box?

Börja med att koppla in nätverkskabeln i boxen och andra änden i tjänstefördelaren (uttaget som är utsatt för IPTV). Koppla sedan in HDMI-kabeln i boxen och sedan TV’n. Kom ihåg vilken HDMI-ingång ni kopplat boxen på så att ni väljer rätt källa på TV’n. Koppla in strömkabeln i boxen och sedan i ett eluttag. Nu är boxen inkopplad och kommer starta upp. Välj rätt källa med TV’ns source/input-knapp. Nu är ni igång och kommer använda boxens fjärrkontroll för att byta kanal m.m.

Vad är IPTV?

IPTV innebär att TV-signalen skickas över Internet. En skillnad mellan kabel-TV och IPTV är att man använder en nätverkskabel för IPTV istället för antennkabel. Andra skillnader är exempelvis att IPTV alltid kräver en box då det inte finns TV-apparater med inbyggda IPTV-mottagare på marknaden.

Måste jag ha en box för att använda IPTV?

Ja, man måste ha en box till IPTV. De TV-apparater som finns på markanden idag erbjuder inte inbyggda IPTV-mottagare. Om man vill använda sin nya TV’s inbyggda box med en modul så är det kabel-tv som gäller.

Varför kan jag inte använda den inbyggda digitalmottagaren i TV’n? Jag har en ny TV.

Idag finns det ingen TV på marknaden med inbyggd IPTV-box. De inbyggda mottagarna i TV’n är kompatibla med kabel-TV.

Felsökning

Min box säger “Kan inte ladda kanallistan”

När boxen inte hämtar kanallistan så kan det bero på många olika saker. För att ta reda på vad felet är, börja med att kolla vilken IP adress boxen får.

Följ dessa steg:

  1. Tryck på Meny på fjärrkontrollen.
  2. Välj Konfiguration (verktygslåda) med piltangenterna.
  3. Välj systeminformation, tryck på OK på fjärrkontrollen.
  4. Välj IP-nätverk och tryck OK.
  5. Välj eth0 och tryck OK.
  6. Läs IP-adressen. Om IP-adressen börjar med 10 eller 172 så är det rätt.
  7. Testa i så fall att göra en fabriksåterställning av boxen.

Gör såhär:

  1. Tryck Meny på fjärrkontrollen.
  2. Välj Konfiguration (verktygslådan) med piltangenterna.
  3. Välj systeminställningar, tryck på OK på fjärrkontrollen.
  4. Välj Återställ till fabriksinställningar. Tryck på OK på fjärrkontrollen. Tryck in din kod (1111 som standard), tryck OK
  5. Boxen gör nu en omstart och startar sedan upp i installationsläge.
  6. Välj Svenska och IP-läge -> Tryck på OK.

Om boxen fortfarande inte laddar kanallistan, kontakta oss för vidare felsökning. Om boxen inte får rätt IP-adress, dubbelkolla att boxen är korrekt ansluten till er fiber. Boxen ska kopplas direkt till tjänstefördelaren och inte via router eller liknande. Om tjänstefördelaren har ett specifikt uttag för IPTV så ska boxen kopplas i det uttaget. Om boxen är rätt kopplad, gör en omstart av tjänstefördelaren. Vänta 15 minuter. Gör en fabriksåterställning på boxen. Fungerar det inte och boxen fortfarande får fel IP-adress. Kontakta oss för vidare felsökning.

Får upp allvarligt fel

Det finns många anledningar till varför boxen säger “allvarligt fel”. Det innebär bara att boxen inte får en korrekt signal eller någon signal alls från fibern. Börja med att starta om tjänstefördelaren. När tjänstefördelaren är igång igen, gör en fabriksåterställning av IPTV-boxen. Kontakta oss för vidare felsökning.

Ljud- och bildstörningar

Har störningar på mina kanaler

Störningar kan uppstå pga olika typer av fel. För att hitta var felet är, börja med att starta om tjänstefördelaren. Testa därefter att koppla boxen direkt till fibern. Används en switch, “Homeplug” eller annan typ av utrustning mellan fibern och boxen så ska dessa kopplas bort som en del i felsökningsprocessen eftersom felet kan bero på dessa. Testa även med en annan nätverkskabel. Om felet kvarstår – kontakta oss för vidare felsökning.

Vissa kanaler är svarta

Det finns olika anledningar till att bilden blir svart. Om det är en utlandskanal och det som visas inte får sändas i Sverige så blir kanalen svart. Annan anledning kan vara att man inte abonnerar på kanalen. Ibland hjälper det att göra en omstart av tjänstefördelaren och när den är uppstartad gör man en fabriksåterställning av boxen.

Får ljud men ingen bild

Oftast beror detta på att man tittar på en HD-kanal som man inte abonnerar på. Vi kodar bara bilden på HD kanalerna, därför fungerar fortfarande ljudet. Om ni abonnerar på kanalen, testa göra omstart av tjänstefördelaren och sedan gör en fabriksåterställning av boxen. Kontakta oss för vidare felsökning om det inte avhjälper felet.

Trådlöst / Nätverkskabel

Kan jag koppla in boxen trådlöst?

Våra boxar behöver kopplas med en nätverkskabel. Det går inte att ansluta boxen trådlöst med lösningar som tillhandahålls från oss. Vår garanti och support gäller när kabel används. Det finns de som gör egna lösningar för att på en trådlös signal och då använder sig av “Homeplugs” som går via Elnätet. Dessa kan fungera, men om fel uppstår och för att vi ska kunna hjälpa till med felsökning kommer vi be dig att direktansluta din box till din tjänstefördelare med en nätverkskabel.