Kabel TV


Vilka platser har mina kanaler?

För att se alla kanalplatser så kicka här!

Vilka kanaler ingår i det digitala basubudet?

Det digitala utbudet varierar beroende på din förenings avtal med oss. Kontakta vår support eller er förening för att ta del av ert digitala utbud.

Hur kan jag lägga till fler kanaler utöver det digitala basutbudet?

Kontakta oss via mail, telefon eller beställ här.

Vad behövs för att se digital-TV på en eller flera TV apparater?

Ni behöver en digital utrustning och programkort till varje TV, antingen en box eller en modul (kortläsare). För att få samma utbud på fler TV-apparater kan man spegla huvudkortet till extrakorten. Det finns tre alternativ; bas-, plus- eller premiumspegling. Bas 200 kr/år speglar det digitala basutbudet. Plus 49 kr/mån speglar basutbudet + pluspaketen. Premiumspegling 89 kr/mån speglar basubudet + pluspaketen + premiumpaketen.

Jag har en digitalbox och får felmeddelandet “ingen signal”

Nästan alltid beror det här på att man inte är i rätt källa/source på TV’n. Om man har kopplat in boxen i t.ex HDMI2 så behöver man välja HDMI2 som källa med TV’ns fjärrkontroll. Denna knapp är olika från TV till TV. Oftast heter den Source eller Input. Ibland ser knappen ut enligt nedan. Om man vill dubbekolla att man är i rätt källa på ett enkelt sätt kan man trycka på meny-knappen på boxens fjärrkontroll, om inte menyn dyker upp så är man i fel källa. Tänk på att boxen måste vara igång (lyser grönt) när ni testar detta. Får man inte bild på kanaler när man är i rätt källa så kontakta vår kundservice för vidare hjälp.

Inga betalkanaler fungerar. Får felmeddelandet “No access”

När detta händer så har förmodligen kortet tappat förbindelsen med oss och det kan uppstå av olika anledningar. Det kan t.ex bero på att man inte har använt kortet på ett tag och därför har inte kortet synkat på en tid. Dubbelkolla att kortet sitter korrekt i boxen eller modulen. Välj en betalkanal som ingår i ert utbud, t.ex TV3. Ta sedan ut kortet ur boxen och sätt i den igen. Om ni har modul så behöver ni ta ut hela modulen försiktigt. Sätt i kortet/modulen igen. Därefter behöver kortet få signalen igen. Det finns tre alternativ. Vänta i upp till 45 minuter utan att byta kanal så kommer det igång automatiskt. Ni kan skicka signalen här. Eller ring vår support på 040 – 601 22 22.

Vad behöver jag för att kunna spela in?

Det som behövs för att spela in är en digitalbox eller TV med inbyggd digitalbox. Det är inte varje TV som kan spela in, man får leta efter PVR funktion. Fråga er TV-tillverkare om ni vill vara säkra. Sen behöver ni en hårddisk via USB till digitalboxen. Oftast behöver TV’n också en Hårddisk via USB. Vi erbjuder följande digitalboxar med inspelningsfunktion; Dilog 235, 280 och 760. Dilog 235 och 280 är enkeltuner, vilket innebär att du kan spela in ett program men inte kolla på ett annat program samtidigt. Dilog 760 är en dubbeltuner vilket innebär att den kan göra två saker samtidigt; antingen spela in på ett program och titta på ett annat program eller spela in två program samtidigt men då inte titta på ett tredje. Det går alltid att titta på ett program samtidigt som man spelar in det.

Jag har en box och kan inte spela in via min video

Vi kan ge support på digitalboxen samt hårddisken som kommer från oss. Inspelning via video kommer inte fungera på digitalkanalerna. För support av video och TV, vänligen kontakta tillverkaren.

Varför har jag bara störningar på vissa kanaler?

Kanaler ligger på olika frekvenser och är uppdelade i olika grupper. Ibland blir det bara störningar på en grupp/frekvens. Börja med att göra en ny digital kanalsökning.

Skulle inte detta hjälpa testa gärna med en annan antennkabel, vi rekommenderar en dubbel eller trippelskärmad antennkabel med en skärmdämpning på 90 db.

Om det fortfarande är problem, kontakta vår kundservice.

Vad ska jag göra om jag får störningar på mina digitala kanaler?

Upplever ni störningar på de digitala kanaler testa följande: Koppla bort eventuella T-kopplingar eller fördelare så att antennkabeln går direkt till antennuttaget. Prova med en annan antennkabel, vi rekommenderar en dubbel eller trippelskärmad antennkabel med en skärmdämpning på 90 db. Testa koppla till ett annat antennuttag om möjligt. Kontrollera med grannen om möjligheten finns. Fungerar det inte efter ovan felsökningsprocess – kontakta vår support via mail eller telefon.

Jag har varit bortrest och nu fungerar inte mina betalkanaler

När TV’n inte varit aktiv på ett tag kan kortet tappa signalen. Gör såhär: Välj en betalkanal som ingår i ert utbud, t.ex TV3. Det finns tre alternativ för att kortet att få sin signal: Vänta i upp till 45 minuter utan att byta kanal så kommer det igång automatiskt eller ring vår support på 040 – 601 22 22.

Jag har fiber, kan jag ansluta digital-tv trådlöst?

Det går inte köra kabel-tv-signalen via fibern trådlöst.

Jag har fiber, kan jag ansluta med nätverkskabel?

Kabel-TV via fiber måste kopplas med antennkabel. I vissa nät levererar vi IPTV som kopplas med nätverkskabel.

Min box reagerar inte på fjärrkontrollen

Börja med att kolla om boxen reagerar på knapparna som sitter på boxen. Om det fungerar, testa att byta batteri i fjärrkontrollen och dubbelkolla så att ingen knapp har fastnat i intryckt läge. Tänk på att den måste riktas mot boxen och att det inte ska vara någonting framför, exempelvis glas. Om boxen inte reagerade på boxens knappar, testa att starta om boxen genom att dra ut strömkabeln och sätt i den igen. Om boxen kommer igång men det fortfarande inte fungerar, dubbelkolla då att ni är i rätt källa på TV’n. Har ni kopplat in boxen i t.ex HDMI2 så behöver ni ha valt HDMI2 med TV’ns source/input knapp. Om ni får bild från boxen men fjärrkontrollen inte fungerar så är förmodligen fjärrkontrollen eller boxen defekt. Ni alltid välkomna till vår kundmottagning för att få er box/fjärrkontroll testad. Kontakta oss annars via mail eller telefon.

Varför blir bilden svart på vissa sändningar

Vissa sändningar har inte sändningsrättigheter i Sverige. Om rättighet inte finns så blir bilden svart. Detta händer oftast på sportsändningar på kanaler från andra länder.

Varför ändras ljudnivån mellan program och reklam?

Det är vanligt att sändningar har olika ljudnivåer. Det kan ibland bli extra tydligt när ett program går till reklam. Det är programbolagen som styr ljudnivåerna och det kan skilja sig från kanal till kanal.

Har bild men ljudet fungerar inte

Om det fungerar på andra kanaler så felanmäles det till oss. Om ni får bild men inte ljud på alla kanaler testa att koppla bort hemmabiosystem, receiver eller liknande om detta används. Om ni har en box så ska denna kopplas med enbart HDMI-kabeln direkt till TV’n. Testa koppla till olika HDMI-ingångar till TV’n och med en annan HDMI-kabel. Om felet kvarstår – gör en fabriksåtersällning av boxen. Ni är alltid välkomna till vår kundmottagning för felsökning. Annars kontakta oss för vidare felsökning.

Får ljud men ingen bild

Oftast beror detta på att man tittar på en HD-kanal som man inte abonnerar på. Vi kodar bara bilden på HD kanalerna, därför fungerar fortfarande ljudet. Om ni abonnerar på kanalen, testa göra omstart av tjänstefördelaren och sedan gör en fabriksåterställning av boxen. Kontakta oss för vidare felsökning om det inte avhjälper felet.

Hur får jag textning på SVT:s kanaler?

För att få textning på SVT’s kanaler går man in på text-TV och knappar in sida 199. Nu kommer textning även när det är svenskt tal.

Vad har jag för bindningstid/uppsägningstid?

I normalfallet har vi inga bindningstider på våra paket. Om det är bindningstid beror det oftast på att man tar del av en kampanj och man då binder sig en viss tid. Vid dessa beställningar framgår det om det är bindningstid. Vi har alltid en kalendermånads uppsägningstid.

Vad är DVB-T och DVB-C?

DVB-T och DVB-C är två olika sätt sända ut digitala tv-kanaler på. Vi sänder ut DVB-C (C=Cable) vilket innebär att det krävs en digitalmottagare, antingen box eller TV med inbyggd DVB-C-mottagare för att se på våra digitala kanaler.

Fick du inte svar på din fråga?


 

Skapa ett ärende

Hittade du inte hjälpen du sökte bland våra frågor & svar? Du kan också skapa ett ärende direkt till våra kundservicemedarbetare som hjälper dig vidare.